De terugreis

20 december 2012 - Alblasserdam, Nederland

De laatste week vliegt altijd voorbij als je in het buitenland bent. Omdat ik de afgelopen dagen veel heb rondgereisd, leek het nog sneller te gaan. Een laatste blog in Ghana schrijven zat er niet meer in en daarom sluit ik mijn verhaal af achter mijn computertje in Nederland. Woensdag 12 december vertrok ik naar Kumasi, 2de grootste stad van Ghana en een stuk zuidelijker gelegen. Een Nederlandse vrouw en tevens contactpersoon van Thomas bood ons een slaapplek aan voor 2 nachten. Zij heeft het project Chance2Change opgericht waarbij straatjongeren alles over schoenmakerij leren om uiteindelijk aan werk te komen of een zaakje te beginnen. Een kijkje in de kleine fabriekshal gaf ons een goede indruk op het project.

Het centrum van Kumasi hebben we ook bezocht. En daar is het druk! De eerste keer dat we met de bus de stad inreden, stonden we ruim drie kwartier vast in het verkeer. Maar ook het aantal mensen en gebouwen zijn nogal op elkaar gepropt. Ik zag verder een groot verschil tussen de verschillende regions van Ghana. Het was droog en arm in het noorden versus groen en (redelijke) welvaart in het zuiden.

In het weekend verbleef ik met een aantal medestudenten in Cape Coast, een toeristische plek wat zeker de moeite waard is om heen te gaan. Op minder dan een uur afstand vindt je het Kakum National Park. Dat is vooral bekend door de loopbrug van 40m hoog en 330m lang. Je wordt dan ook nog eens omringd door ruim 350km² regenwoud. Voor twee klasgenoten was de activiteit extra spannend vanwege hoogtevrees, maar ze hebben de test goed doorstaan ;) Later bezochten we de twee slavenforten Elmina en Cape Coast Castle. Ze zijn allebei heel indrukwekkend om te zien maar de betere rondleiding kreeg ik bij Elmina. Het was wel even schrikken toen we hoorden dat het versje 'Ienemiene mutte' werd gebruikt om een slavin te kiezen voor in de avond.

Het weekend eindigde met een gezellig etentje in het Oasis Beach Resort waar het optimale zomergevoel naar boven kwam (open terras,strand,muziek,barretje). Alleen een Ghanese boy die mij en 2 andere meiden probeerde te versieren, was minder prettig. Uiteindelijk gaf hij toch op en kon iedereen met een gerust hart terug naar de kamer. De laatste twee dagen spendeerde ik in Accra waar niet veel bijzonders is gebeurd. Nog één dagje strand op Labadi Beach en voorbereiden op de terugreis. De vlucht verliep voorspoedig, het vliegtuig landde zelfs een kwartier eerder dan gepland. Ik was heel blij om mijn vriend weer te zien en blij om weer thuis te zijn. Maar ik kijk ook met een goed gevoel terug op mijn verblijf in Ghana. Nooit gedacht dat ik naar Afrika zou gaan en dan toch gebeurt het ineens. Ik heb veel gezien, geleerd, meegemaakt en ben me van veel dingen bewust geworden. Veel plezier voor toekomstige studenten/vrijwilligers!